Niektórzy ludzie uważają, że moda jest czymś, co tworzy się samoistnie. Zdaje się jednak, że w wielu przypadkach jest ona sterowana odgórnie. Tak jest, w dużej mierze, w branży odzieżowej. Największe przedsiębiorstwa z branży odzieżowej, czyli jednocześnie jedne z największych korporacji na świecie, dysponują ogromnymi środkami na promocję.
Mogą sobie one pozwolić na zatrudnianie najlepszych projektantów, a także na opłacanie najbardziej znanych ludzi, żeby ci wspierali je marketingowo. Gwiazdy muzyki albo sportu otrzymują ogromne wynagrodzenia za to, że zakładają określone stroje na oficjalnych wydarzeniach. Z pewnością, częściowo właśnie w taki sposób steruje się światem mody, bo wiele osób, zainspirowanych przez swoich idoli, udaje się potem do sklepów, nabyć ubrania i się do nich przynajmniej w ten sposób upodobnić. Kiedy w grę wchodzą tak duże pieniądze, jakimi obraca się w branży ubraniowej, to trudno jest mówić o przypadkowości w modzie, a już na pewno w modzie mającej odzwierciedlenie w sprzedaży.
Pryszczaci i bikiniarze. cz. 2
PRL – lata 60-te, cz. 2
Przeceny w sklepach odzieżowych